Na een goede start van het jaar 2022 voor de gehele horecasector door het wegvallen van coronamaatregelen, zijn wij een maand geleden geconfronteerd met een uitbraak van oorlog in Oekraïne. Naast het feit dat hier sprake is van een enorme humanitaire ramp, treft deze oorlog ons als land economisch gezien hard.

Beperkte beschikbaarheid van diverse grondstoffen

Het is vrijwel onmogelijk om vanuit Oekraïne producten te verkrijgen. Daarnaast drukken de zware sancties die Rusland zijn opgelegd de beschikbaarheid van diverse grondstoffen. Het betreft met name de onderstaande grondstoffen:

  • Aardolie en gas
  • Kunstmest
  • Hout (basisgrondstof voor de productie van alle soorten papier/karton)
  • Granen
  • Plantaardige oliën en vetten (zonnebloemolie bijna niet meer verkrijgbaar. De vraag naar overige plantaardige olie en vetten stijgt extreem. Beschikbaarheid problematisch)
  • Kip, gevogelte

Naast de bovenstaande producten, neemt Oekraïne normaliter een belangrijke rol in binnen de logistiek en transportwereld. Ook door het wegvallen van deze rol ondervinden wij veel hinder binnen heel Europa. De beperkte beschikbaarheid van basisgrondstoffen in combinatie met de enorme kostprijsverhogingen van elektriciteit, gas en brandstof zorgen voor zeer aanzienlijke prijsstijgingen die vanuit de industrie worden doorbelast. De totale impact hiervan is nog niet te overzien, maar verhogingen van meer dan 15% zijn inmiddels geen uitzondering meer. Afgesloten contracten worden soms niet meer gerespecteerd en het niet accepteren van prijsverhogingen vanuit producenten heeft als direct gevolg dat men stopt met leveren. Iets wat wij in ons bestaan nog nooit hebben meegemaakt.

Aangepast bestelsysteem

In de media vernemen wij allemaal dat voor bepaalde producten schaarste wordt verwacht, waardoor veel klanten deze producten grootschalig willen inslaan. Dit gebeurt met name met de volgende producten: sauzen, vetten, oliën, meel, bloem en pasta’s/deegwaren. Om ervoor te zorgen dat wij deze producten zo lang mogelijk kunnen blijven leveren, hebben wij ons bestelsysteem op de volgende wijze aangepast:

  • Alleen klanten die de betreffende producten frequent bij ons bestellen, krijgen de genoemde schaarse producten uitgeleverd (indien voorradig).
  • Per klant is per product een te bestellen weekhoeveelheid bepaald op basis van een ruim genomen weekgemiddelde. Dit gemiddelde is deze week opnieuw bepaald waardoor er meer volume wordt gereserveerd. Uiteraard kunt u contact opnemen met uw accountmanager indien de geleverde volumes niet voldoende zijn. Zij gaan in dat geval kijken naar meer volume of bieden een geschikt alternatief product aan.
  • Klanten die deze producten niet eerder bij ons hebben besteld, krijgen deze producten niet geleverd.

Let wel, ondanks deze genomen maatregel gaat het voorkomen dat wij producten tijdelijk niet kunnen leveren doordat de aanvoer vanuit producenten aanzienlijk terugloopt.

Nieuwe leveranciers & Alternatieve producten

Vanuit VHC Jongens zijn wij continue bezig met het zoeken van nieuwe bronnen en leveranciers, zowel binnen als buiten Europa. Daar waar wij kunnen kopen, dekken wij zoveel en zo lang mogelijk volume af. Waar mogelijk kopen wij geschikte alternatieven indien het basisproduct niet verkrijgbaar is. Het kan dus vaker gaan voorkomen dat u een alternatief product geleverd krijgt.

Prijsverhogingen

Wij hebben inmiddels onze voorraadposities, waar mogelijk, aanzienlijk verhoogd. Dit doen wij vooral op producten waar wij schaarste verwachten, zodat wij zo lang mogelijk een optimale leverprestatie kunnen realiseren. Hoewel hogere inkoopprijzen gelden dan wij gewend zijn, vinden op dit moment de beschikbaarheid van de producten belangrijker. Hierdoor zijn wij helaas genoodzaakt om extreme prijsverhogingen, welke wij noodgedwongen moeten accepteren, direct door te voeren op ingangsdatum van de verhoging. De prijsverhogingen zullen overal zichtbaar zijn, ook in de supermarkten. Wij adviseren u om uw menukaart in april en mei goed te evalueren. Verhoog uw prijzen daar waar ruimte is, zodat u prijsverhogingen op producten en energie kunt opvangen. Kijk daarnaast ook goed naar de aanwezige slimme alternatieve producten en gemaksproducten welke éénvoudiger, en daarmee tegen een lagere kostprijs, kunnen worden bereid.

Overzicht van problematische artikelen

Elke twee weken zullen wij met een overzicht komen van problematische artikelen, zodat u weet wat er speelt en hierop kunt inhaken. Tevens zullen wij in ons digitale weekbericht vermelden hoe het met de beschikbaarheid van probleemartikelen is gesteld. Schrijf u in voor het weekbericht op www.vhcjongensbv.nl

Heeft u vragen?

Wij zullen er alles aan doen om u maximaal te ondersteunen en uw bestellingen zo compleet mogelijk te leveren. Mocht u vragen hebben of advies willen hebben, dan staan de accountmanagers van VHC Jongens voor u klaar.

Heel veel succes het komende horecaseizoen!

 
 


TOP