In onze brochure MVO beleid uit 2020 heeft VHC Jongens B.V. de vraag gesteld, hoe duurzaam zijn wij als Horecagroothandel VHC Jongens en in dat kader stellen we ook de vraag doen wij aan maatschappelijk ondernemen. Nu twee tot drie jaar later moeten wij constateren dat wij inderdaad veel doen aan duurzaam en MVO ondernemen, maar moeten we ook erkennen dat alles wat wij opschrijven alweer achterhaald is en door de tijd ingehaald. Investeringen die de laatste 5 jaar zijn gedaan door directie van VHC Jongens worden als normaal gezien, echter veel van die investeringen in huisvesting, transport en logistiek, assortiment en diverse projecten zijn wel degelijk gericht op maatschappelijk ondernemen en deze investeringen zijn genomen met aandacht voor mens, milieu, maatschappij en economisch eigenbelang.
Met bovenstaande conclusies zijn wij te rade gegaan bij de experts op MVO gebied CREM die met hun slogan “working on sustainability” de spijker op de kop slaan. We hebben CREM de vraag gesteld om ons huidig (e) beleid en maatregelen ten aanzien van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen onder de loep te nemen en te identificeren welke aanvullend(e) beleid en maatregelen eventueel wenselijk zijn, zowel op strategisch als operationeel niveau. Belangrijkste conclusie is dat VHC Jongens al veel doet aan MVO en Duurzaamheid maar dat voor de komende jaren een duidelijk beleidsvisie geschreven moet worden waarin wordt aangeven welke middelen (geld en personeel) worden ingezet de komende jaren en wat we met die middelen willen bereiken. Wat is ons doel en hoe gaan we dat bereiken.
Dit vraagt een andere manier van bezig zijn met MVO omdat er doelen, investeringen, geld en middelen worden gedefinieerd, er een MVO team en een operationeel MVO team wordt gevormd en periodiek gemeten gaat worden of dat alles nog volgens planning verloopt. Hoe we dat willen doen gaan we later beschrijven, eerst willen we in paragraaf 2 kort nog even stil staan hoe een MVO-beleid er volgens ‘het boekje’ uit zou moeten zien. Vervolgens beschrijven we in paragraaf 3 het bestaande MVO beleid van VHC Jongens en wat er gaat verbeteren. In paragraaf 4 geven we weer wat het aanvullend beleid gaat worden en tenslotte in paragraaf 5 geven we een opsomming van de belangrijkste MVO-activiteiten van het afgelopen kwartaal en lopende zaken.
Als directie van VHC Jongens vinden wij het belangrijk dat bedrijven in onze foodbranche netjes zaken doen en dat er rekening wordt gehouden met mens en milieu. Als familiebedrijf staan wij dicht bij onze afnemer en bij ons personeel en hebben wij van nature mooie producten van regionale partners. Daarnaast streven wij ernaar om zo efficiënt mogelijk onze klanten te bevoorraden met zo min mogelijk uitstoot. Daarom vinden wij het normaal om hierin te investeren voor onze continuïteit en dus voor onze toekomst.
Cor Jongens, directie
Edwin Jongens, directie