Als één van de initiatiefnemers heeft VHC Jongens, samen met vijf andere horecagroothandels, een brancheorganisatie opgericht.

Geplaatst op 10 juli 2024

Geschreven door: Tessa Kok

Als één van de initiatiefnemers heeft VHC Jongens, samen met vijf andere horecagroothandels, een brancheorganisatie opgericht. Deze brancheorganisatie, genaamd Foodservice Nederland (FSN), heeft als doel om gezamenlijk op te treden tegen ontwikkelingen die de horecagroothandels hard raken. De zes grootste horecagroothandels van ons land hebben hun krachten gebundeld om een stem te geven richting politiek Den Haag.

Een 100% elektrische vrachtwagen van VHC Jongens in een zomerse setting.

Een deel van onze vrachtwagens rijden al 100% elektrisch.

 

Pijnpunten in de horeca

Horecagroothandels staan voor allerlei uitdagingen, die we graag onder de aandacht brengen bij politiek Den Haag. Daarom heeft onze brancheorganisatie (FSN) onlangs Tweede Kamerlid Rachel van Meetelen (PVV) uitgenodigd voor de lancering van de nieuwe stichting bij VHC Jongens in Oostzaan.

Wij zijn samen met Sligro Food Group, Bid Food, Makro, Lekkerland en Hocras een van de oprichtende bedrijven. De noodzaak voor een brancheorganisatie werd tijdens de coronapandemie duidelijk. Terwijl andere getroffen sectoren steun kregen, stonden horecagroothandels lange tijd met lege handen.

Een goed voorbeeld van een ontwikkeling die horecagroothandels hard raakt, is de invoering van zero-emissiezones. Zero-emissiezones zijn gebieden waarin bestel- en vrachtauto’s die uitstoot veroorzaken, niet mogen komen. De invoering van deze zones in 29 steden is onze grootste zorg. We juichen de energietransitie toe, maar vinden dat de invoering van zero-emissiezones te vroeg komt. We willen wel, maar kunnen niet. Dat heeft te maken met de levertijden van elektrische vrachtwagens, de gebrekkige laadinfrastructuur en de netcongestie.

“De gemeente Amsterdam heeft recent zelf een aanbesteding gedaan voor veegwagens op diesel, omdat ze vrezen dat er te weinig capaciteit is op het elektriciteitsnet om elektrische vrachtwagens op te laden. Dan kun je toch niet van ondernemers verlangen dat ze wel met hun elektrische vrachtwagen de stad in gaan. De overheid moet eerst zelf zorgen dat ze de boel in orde hebben”, liet FSN-voorzitter Erik Ziengs eerder uit over deze ontwikkeling.

De beschikbaarheid van geschikte elektrische voertuigen, de laadinfrastructuur en de belasting op plastic verpakkingen zijn allemaal ontwikkelingen die de horecasector hard treffen. We willen deze kwesties graag aankaarten bij politiek Den Haag.

 

Sluit je aan bij onze brancheorganisatie

In Nederland zijn er maar liefst 450 groothandels die aan horeca en overige instellingen leveren. VHC Jongens heeft samen met de andere vijf initiatiefnemers maar liefst 70% van de markt in handen. We roepen andere horecagroothandels op om zich bij de nieuwe brancheorganisatie aan te sluiten, zodat we samen onze krachten kunnen bundelen en in actie kunnen komen. Samen staan we sterker!